1.    
  2.    
  3.     Виховання дитини дошкільного віку. Основні питання

Виховання дитини дошкільного віку. Основні питання

09.08.2018

Період виховання дитини дошкільного віку нерідко стає для батьків одним з найбільш складних. Як підготувати дитину до школи, на що звернути увагу, яким критеріям повинен відповідати дошкільник, щоб легше адаптуватися до навчання і бути успішним? З моменту народження і до вступу в школу дитина проходить досить складний, але цікавий шлях першого пізнання світу.

Що можна, а що не можна, яке це на смак, на запах, на дотик, він робить перші кроки, промовляє перші слова, навчається користуватися горщиком і виконувати нескладні доручення. Школа стає новим етапом розвитку, від готовності до якого, однак, залежить успішність його проходження.

Чи є у дитини прагнення до знань та відкриттів, хоче він вчитися або його важко чимось зацікавити, чи вміє він читати і добре фізично підготовлений для свого віку, як спілкується з іншими людьми – з однолітками і дорослими, має свої принципи і розуміння добра і зла, деяких моральних питань? Все це безпосередньо впливатиме на інтерес до навчання і його вмінню адаптуватися в колективі. Способи і засоби виховання дітей Вихованням називають цілеспрямоване формування особистості, процес, який допомагає дитині підготуватися до взаємодії в соціумі. Це передача накопиченого досвіду, розвиток у дитини певних якостей і умінь.

Виховання дитини дошкільного віку. Основні питання

Як правило, в будь-якому вихованні використовується три основних способи – покарання, заохочення і особистий приклад. Причому останній спосіб вважається чи не найбільш ефективним, оскільки діти схильні повторювати за дорослими, копіювати їх звички і поведінку. Це не означає, що метод «батога і пряника» не працює, просто слід пам’ятати про те, що все добре в міру.

При надмірному покарання можна задушити в дитині ініціативність, створити психологічну травму – особливо, якщо він не розуміє, за що його карають. При надмірному заохоченні можна розпестити або заохотити розвиток формату спілкування під назвою «шантаж», коли дитина погоджується виконувати свої обов’язки тільки взамін надання будь-яких благ і задоволень. Тому, в ідеалі, завжди пам’ятайте про те, який приклад ви подаєте вашій дитині. Якщо ви не займаєтеся спортом, то зацікавити дитину зарядкою буде складно. Якщо ви не читаєте книжок і багато часу проводите в Інтернеті, то не дивуйтеся, чому вашого малюка не цікавить література.

Розвиток дитини 1 – 5 років

Перед дітьми від одного до трьох років постає завдання осягнення величезного навколишнього світу і придбання необхідних навичок. До двох років вони роблять різкий ривок в інтелектуальному розвитку, формуються перші навички абстрактного мислення, збагачується уява, пам’ять починає розвиватися. У цьому віці стимулювати розвиток можна в ігровій формі: корисно читати, співати, займатися спільною творчістю, грати в ігри. Третій рік життя дитини дитячі психологи називають кризовим, він стає переломним з точки зору усвідомлення себе як особистості. У цей період, щоб уникнути формування в подальшому комплексів вкрай важливо правильно вибудовувати спілкування з дитиною, поважаючи особливості його особистості.

Важливим аспектом стає і розвиток мови, яка зараз є для малюка повноцінним засобом спілкування: відбувається тренування мовної функції, збагачення словникового запасу. Основним видом діяльності для дітей цього віку є гра, однак зараз ігри переходять з розряду абстрактних у сюжетні. У перші три роки у дитини формуються основні почуття, визначається емоційна складова особистості, а також його характер. У цей період також активно вдосконалюється моторика, ускладнюються розумові операції. До чотирьох років основним видом гри стають рольові ігри.

З 4 років дитина вступає в дошкільний період, тому більшість батьків зміщують головний акцент на виховання, навчання і подальший розвиток психіки. Однак не слід забувати й про фізичний розвиток. Фізичне виховання

Перші 6-7 років – найбільш важливі для фізичного виховання, адже саме в ці роки формується загальна витривалість і працездатність, йде інтенсивний ріст. Це час, коли діти найбільш активні, багато рухатися для них – легко і природно, тому варто користуватися цією природного можливістю і приділяти особливу увагу фізичному розвитку. До речі, це ж допоможе зміцнити імунітет, підвищити опірність різним захворюванням, розвинути звичку до здорового способу життя.

Що можна робити в цей час: Зміцнювати здоров’я. Наприклад, займатися загартовуванням, формувати правильну поставу та попереджувати плоскостопість; Формувати життєво необхідні рухові навички (наприклад, вчитися плавати, бігати, лазити); Розвивати спритність, витривалість, швидкість, координацію. Що можуть робити батьки? Якщо батьки самі ведуть здоровий і активний спосіб життя, то достатньо буде долучати дитину до спільних занять (зарядці, обливання, пробіжці або плавання). Якщо дозволяє місце і простір, можна придбати додому простий спортивний інвентар – встановити шведську стінку або турнік, купити фітбол, скакалку.

Якщо ви сумніваєтеся в тому, що у вас вистачить часу і сил, щоб контролювати фізичну активність дитини, можна віддати його в спортивну секцію, гурток чи на спеціальні заняття з дитячого фітнесу. Останній варіант навіть кращий, оскільки тут дитину не готують до спортивних рекордів і змагань, а в цікавій і захоплюючій формі проводять заняття, що допомагають зміцнити м’язовий корсет, поліпшити координацію і т. д. Причому спектр таких занять досить широкий – від йоги до плавання і танців.

Розумове виховання

Якщо фізичне виховання – це база для здоров’я і гарного самопочуття вашої дитини, то розумовий може значно спростити навчання в школі. До розумового виховання можна віднести розвиток допитливості та пізнавального інтересу, пам’яті та уваги, мовлення і мислення, творчого сприйняття світу та уяви. Ось далеко не повний список того, що повинен знати і вміти дитина 6-7 років перед першим класом: Копіювати в точності візерунок або рух; вміти знаходити до шести відмінностей між різними предметами, протягом 15 хвилин виконувати одне завдання, не відволікаючись. Швидкість і самостійність виконання цих завдань свідчать про рівень уваги у дитини. Малювати, штрихувати картинки, не виходячи за межі.

Володіння олівцем і пензлем, а також здатність бачити рядок і не виходити за її межі допоможе дитині розвинути дрібну моторику, а це, в свою чергу, полегшить процес навчання письма. Читати невеликі вірші напам’ять, переказувати сюжет прочитаної книжки, оповідання, пам’ятати 3-4 пропозиції і 8-10 картинок. Всі ці вміння говорять про те, яка пам’ять у дошкільника. Важливі і математичні вміння: знати цифри (в прямому і зворотному порядку), складати і віднімати, співвідносити цифру і кількість предметів, вміти визначати час, знати форми предметів (коло, квадрат, трикутник).

Ну і, нарешті, дитина повинна знати ПІБ (своє і батьків), а також, в якому місті/країні/області він живе. Мати уявлення про пори року, місяцях, днях тижня і часу доби, тварин і птахів, квітах і деревах. Все це відноситься до знайомства з навколишнім світом. Виходить, що у процесі дошкільного виховання варто приділити увагу сенсорному сприйняттю (розвитку органів почуттів), мислительної діяльності, становлення мовлення, виховання допитливості (тобто «навчити дитину вчитися»), формування загального елементарного уявлення про навколишній світ. Що можуть зробити батьки? Займатися вдома, використовуючи різні розвиваючі ігри. Сьогодні існує величезна кількість різних систем, що допомагають формувати у дитини ті чи інші знання і навички. Просто більше спілкуватися, читати, розповідати. Наприклад, гуляючи, можна вважати будинку, пташок на деревах, кішечок, шукати тільки червоні або сині машини, визначати номери будинків і т. д. Віддавати дитину на спеціальні заняття, групи, спеціалізовані дошкільні навчальні заклади, де з дошкільням будуть працювати професіонали, які допомагають підготуватися до першого класу.

Моральне і духовне виховання

Ну і, нарешті, ще один важливий аспект – формування моральних принципів, тобто моральне і духовне виховання дитини. У дітей ще немає здатності аналізувати наслідки своїх вчинків, тому ведуть себе так, як, на їхню думку, повели б дорослі, які є для них авторитетом. Тому дуже багато в цьому питанні залежить від батьків. Важливо, щоб у дитини до моменту вступу в перший клас сформувалися уявлення про справедливості, турботи, доброти, ввічливості. Всі ці знання повинні підкріплюватися відповідними вчинками і поведінкою. Крім того, варто приділити увагу і розвитку самостійності, відповідальності, наполегливості, організованості, тобто таким якостям, які також допоможуть дитині успішно вчитися в школі. Що можуть зробити батьки?

Багато спілкуватися з дитиною, намагатися його вислухати, пояснювати, чому поганий той чи інший вчинок; Читаючи книги і переглядаючи фільми, задавати дитині питання, разом аналізувати героїв та їх вчинки: «А який герой тобі більше подобається? Як ти вважаєш, чи добре він поступив чи ні? А як би вчинив ти в цій ситуації?»; Поважати гідність дитини, створювати сприятливу емоційну атмосферу в сім’ї, відкриті довірчі відносини. Адже почуття власної гідності допомагає дитині правильно і адекватно оцінювати свої і чужі вчинки. Якщо в сім’ї, наприклад, дозволяють грубити дитині, принижувати його, то норми ввічливості та моральності для нього спотворюються;

Заохочувати самостійність і ініціативність, давати прості завдання (наприклад, вдома), вчити долати труднощі (замість того, щоб вирішувати всі проблеми за нього, можна разом сісти і обговорити: а як би ми могли виправити цю ситуацію?), спонукати до самообслуговування. До морального виховання також можна віднести формування смаку, інтерес до мистецтва і т. д. Для цього добре відвідувати цікаві дитині виставки, дитячі вистави, більше читати книг. Допомогти дитині у моральному розвитку можна також, займаючись з психологом, який направить і вчасно скоректує поведінку і розвиток малюка.

У деяких спеціалізованих дошкільних навчальних закладах є відповідні курси. Нинішній ритм життя значно ускладнює завдання сучасних батьків забезпечити повноцінний всебічний розвиток дитини, – як правило, на реалізацію всіх необхідних запланованих заходів своїми силами не вистачає часу і можливостей, більшість визначених цілей вимагає системного підходу, що ще більше ускладнює ситуацію, коли в сім’ї є двоє або більше різновікових дітей.

Одне з оптимальних рішень – сучасні дитячі центри освіти і розвитку, спрямовані на те, щоб полегшити і прискорити процеси освіти і виховання, зробити їх більш різноманітними, цікавими і ефективними.

Предмет:
Тип документу: Інше

Написати коментар